tisdag 25 september 2007

Katten har...


...kissat. Där den inte ska. På ungefär 24 ställen i källaren. Dit finns det ingen dörr. Den skarpa stanken av ammoniak går inte längre att förtränga, den har lagt sig som en frän dimma över allt som ska vara fint och vackert och trevligt en trappa upp. Endast den doftdöve kan numera uppfatta det fint, vackert trevliga. Alla andra mår illa.

Anledningen till den, i vanliga fall, rumsrena kattens ihärdiga pissande är källargolvets struktur. På ungefär 24 ställen har betongen nötts ner och spruckit och bildat större och mindre sandfyllda gropar. Katten trodde att det var kissgropar. Nu ÄR det kissgropar. Äckliga-äckliga kissgropar.

Jag åkte till det stora byggvaruhuset och köpte grått pulver som irriterar huden och som man inte får andas in. Det var fem minuter innan stängningsdags och till Peter på färgavdelningen var det kö och Ayla i kassan hade ingen aning om var jag skulle kunna hitta murhinkar. Jag tog en vanlig elvakronorshink. Den är död nu. Ligger i bitar tillsammans med betongkockor mellan de 24 kissgroparna i min källare. Jag har låst in katten.

3 kommentarer:

  1. De där underbara djuren och deras sinne för humor... Själv har min gamla katt börjat protestera mot kattungen genom att pinka under trappan- OCH bajsa. Tyckte det luktade lite mysko häromdagen. Följde doftspåret in under trappan... och fann en hel liten hörna av mysigheter... Så jag känner med dig! Vet precis hur glad man blir när man får lite extra att göra, ovanpå allt annat... Jippie!

    SvaraRadera
  2. Tack för visad medkänsla! Innan jag började leka betongblandare sprutade jag på mycket kort avstånd "AJAX Professional Double Power" rätt ner i groparna och lyckades på så sätt maskera den vedervärdiga stanken i några dagar. Den knallskära sprejflaskan med toalettrengöring torde finnas i närmsta välsorterade livsmedelsbutik, om du är intresserad. Hur långt från civilisationen bor du egentligen?

    SvaraRadera
  3. Citrus fönsterspray. Gillar inte katterna. Blandat med med ganska värdelös fy-spray avsedd för felande husdjur, inköpt för dyra penningar på djuraffär. Ganska långt till närmaste klunga hus faktiskt. Inte van vid det. Bor i mitt ute i rabarbern numera. Tidigare storstad. Vad korthugget jag skriver.

    SvaraRadera