söndag 12 december 2010

När jag själv får välja Jul

Nej tack. Säger jag.
Till Ursprungsfamiljen som i kombinerade bönanklagelser vädjar om min medverkan.

Det är så Uppenbart:
Det är inte för min skull de vill att jag ska vara med.
Det är för deras.

Kanske lämnar jag dem i obehagliga Ekon från Förr när min plats står tom?

Min Ursprungsfamilj är inte en Plats där jag kan hämta Kraft.
Nej, i min Ursprungsfamilj blir jag av med den.

Igår fick jag ett tredje desperat rop från Syster 2 där hon i ett sms undrar om hon kan göra något för att jag ska vilja fira där, hos henne, med dem.
Efter 24 timmar har jag letat fram mitt svar:

"Just själva Julafton är viktig för mig.
I år vill jag ta mig själv på allvar och ge mig det jag behöver och vill ha.
Just på själva julafton.

Jag vill äta jullunch hos bästa vännerna.
Jag vill vara med och läsa Julevangeliet.
Jag vill hänga med mina älskade döttrar och jag vill gå på Midnattsmässa.
Det är så jag vill ha det, och få vara där jag är för min egen skull.

Nu är det ju som det är mellan dig och mig och att umgås just på själva julafton när vi inte umgås annars känns för mig både konstigt och krystat.
När vi stötte ihop sist uttryckte jag min önskan att avstå från det gemensamma julaftonsfirandet.
Ingenting har ändrats.
Det vore så bra om vi alla kunde få en fin julafton.

Jag önskar oss det!"

1 kommentar:

  1. PRECIS så ska vi vara. Ärliga.
    Du är en stark kvinna.
    Fira din jul som du vill.
    Det är ditt liv.

    SvaraRadera